Sanningen är verkligheten

"Det regnar" är sanningen om och endast det regnar.

"Han sa nej" är sanningen om och endast han sa nej.

Detta är sanningen och det som finns i verkligheten. Många tycks dock förväxla upplevelser och observationer med sanningen och verkligheten. I filosofin kan man dock höra "Det man upplever är sanningen". Sanningen baseras på fakta och vad som är verkligheten för oss alla, oavsett hur vi upplever den. Därför anser jag att filosofin har fel. Dock kan jag sträcka mig till att säga "det är min sanning" med andra ord "Det är min verklighet", det är dock en avsevärd skillnad från att påstå "detta är sanningen".

"Jag upplevde honom arg och känslokall" betyder inte att han faktiskt var arg och känslokall. Det betyder inte att det är sanningen. Upplevelser kan skilja sig från verkligheten och baseras utifrån observatören. Vi människor tolkar ibland saker olika, och sanningen är aldrig olika, sanningen är alltid densamme för var och en av oss. Upplevelser, åsikter och känslor kan dock vara unika.

Jag har alltid funnit detta oerhört viktigt, och jag verkligen avskyr när människor påstår att man ljugit. Människor kan vara oförmögen att skilja på vad som är deras upplevelse och vad som är fakta. Jag har under många år försökt reda ut saker på detta sätt och försökt få människor att förstå.
"Men han var ju faktiskt hotfull, jag såg ju att han var det". Jag har alltid förstått vad ni sagt när ni kommit med liknande påståenden och jag har aldrig sagt att ni ljuger. Men sanningen kan faktiskt vara att han exempelvis var rädd men upplevdes som hotfull. Sanningen är därmed att han var rädd. Sanningen är att hon upplevde honom hotfull. Hennes upplevelse är därför skild från verkligheten i detta fall.
Men i andra fall kan det såklart vara att han var hotfull. Sanningen om vad han egentligen var är dock svår att bevisa. I detta fall måste man bland annat vara medveten om våra känslor och hur de instinktivt får oss att agera. Men här är inget vattentätt då vi även agerar olika på olika känslor. Förstår ni hur komplext det kan bli i vissa fall?

Därför att man inom teorin anser att upplevelser nödvändigtvis inte är sanningen är för att vi upplever allt olika samt har olika erfarenheter med oss i bagaget. Detta är även den teori vi bland annat använder oss av inom rättsväsendet. Därför kan det i vissa brottsmål vara svårt att föra fram tillräckliga bevis för en fällande dom. Rättsväsendet kan även använda sig av en uteslutande teori. Där utesluter man faktorer och därmed kan man antaga att den sista faktorn är sanningen och en fällande dom kan ske. Dock ska man i dessa fall kunna bevisa de faktorer man uteslutit i lika hög grad som den klassiska teorin. Du ska alltså kunna bevisa att han inte gjorde en sak, för att kunna anta att den sista faktorn är sanningen.






The doctrine of the soul | |
Upp