Posttraumatiskt stressyndrom

Jag skulle vilja göra er mer uppmärksamma på PTSD (posttraumatiskt stressyndrom), dess innebörd och hur det är att leva med det. Jag fick diagnosen 2013 men har levt med det sedan 2008/2009. PTSD kan uppkomma efter man upplevt ett allvarligt trauma. Exempel på allvarliga trauman kan vara dödshot, naturkatastrofer, krig, våld, sexuella övergrepp, etc. Sårbarheten för att utveckla PTSD varierar mellan olika människor.
 
Symptomen kännetecknas främst av stark ångest och hög stressnivå.
Men även av:
överdriven vaksamhet, 
flashbacks och/eller mardrömmar
Man kan försöka undvika saker, platser, lukter etc som påminner om händelsen då det triggar ångest och stress.
 
Personer som lider av PTSD kan bli känslomässigt avskärmade, få koncentrationssvårigheter, sömnproblem, ångest, depressioner, isolerar sig, blir aggressiva, högt blodtryck, huvudvärk, problem med mage och tarm, missbruk, självmordstankar, känna sig spänd eller lättskrämd m.m.
 
Personer med flera trauman kan bli mer känsliga för psykiska påfrestningar. Att uppleva flera allvarliga trauman eller om man som barn blivit utsatt för olika övergrepp kan leda till en svår PTSD eller en komplex PTSD.

Det finns olika behandlingar mot PTSD som till exempel traumafokuserad KBT och läkemedel, men det finns även ögonrörelseterapi (EMDR), narrativ exponeringsterapi eller psykodynamisk psykoterapi. I vissa fall kan sjukdomen bli kronisk.
 
Utöver behandling från vården har det för mig varit till stor hjälp att flytta från Luleå till Uppsala och jag mår idag mycket bättre än jag gjort sedan 2008. Jag tror det har med att göra att jag slipper se eller höra om alla dessa platser/personer/händelser som triggar, jag får nu tid att läka på riktigt. Jag får helt enkelt distans och känner mig inte lika övervakad/instängd. Jag känner äntligen någon form av frihet. En dag kanske jag orkar möta det förflutna utan att påverkas i nuet och vardagen. 

Var snäll mot varandra där ute ❤




The doctrine of the soul | |
Upp