Livsval och tankar

Vi alla gör val utifrån våra erfarenheter, det är sällan vi har onda avsikter vill jag ändå tro, men jag utgår nog utifrån mig själv. Det finns ändå människor som styrs av avundsjuka och illvilja. Men jag vill ändå tro att majoriteten oftast har goda avsikter, men att det såklart kan bli galet och ibland även såra andra.
När jag flyttade 90 mil till en helt ny, för mig okänd stad så kände jag att det skulle bli början på ett helt nytt liv. Jag kunde inte förklara det, men jag kände mig redo på något sätt. Jag kom genast i kontakt med människor som hjälpte mig på traven. Jag blev mer säker på vem jag var. Jag har alltid känt mig annorlunda och aldrig passat in i någon mall, än mindre i större samlingar. Det gör och kommer jag nog aldrig att göra - men jag vill samtidigt ändå ha det så. Åtminstone vill jag ha det så om det är priset för att vara mig själv och vad jag trivs med.
Jag brukar ofta tänka att jag skulle vilja göra saker annorlunda, men jag har kommit fram till att den tanken ofta kommer då andra agerat på ett, för mig, oönskat sätt. Snarare än att jag ville göra mina handlingar annorlunda. Vi människor reagerar och agerar på varandras ord och handlingar och ibland när jag betett mig på ett vis (behöver inte vara sårande eller skadligt) så har andra kunnat "besvara" det på ett sätt som varit sårande för mig. Det är såna gånger jag kan önska jag inte betett mig på ett vis då jag inte ville att de skulle reagera eller agera som de därefter gjorde.
Jag har märkt av stora skillnader på människor här och "där hemma" i Norrbotten. Både på positiva och negativa sätt såklart. Det positiva är att jag upplever att människor är mer fria i sig själva här medan man hemma i Norrbotten oftare "styrs" av den sociala mallen. Det negativa utelämnar jag.
Att kasta sig in i något helt nytt får en att växa som människa och det mesta jag upplevt här, på både gott och ont, är alldeles nya upplevelser. Både vad gäller relationer, livsstil, tankar, värderingar, händelser osv. Det har helt klart varit otroligt givande om än det ibland krävts många tårar.
Jag har i grunden svårt att lita på människor om än jag vill tro gott om dem. Jag har haft svårt att tolka vilka människor som är bra för mig och vilka som kommer att ge mig problem. Åtminstone har jag ofta slagit bort oroskänslorna och ingått i relationer som i slutändan sårat mig. Vissa människor lyser såklart med en stark röd lampa. Men jag vet att ansvaret sitter på mig där. Det är upp till mig att lära mig veta vilka som för gott med sig och vilka som för gott genom att de går från mig.
Oavsett vad andra försöker sätta för egenskaper och etiketter på mig så vet jag inom mig att jag till, om inte hundra procent så nära inpå, har goda avsikter. Jag gör det jag tror blir bra, ibland bedömer jag fel, ibland har jag inte nog med kunskap, ibland har jag misstolkat, men jag vill andra väl. Även om jag inte alltid gillar människan i sig så önskar jag dem inget ont. Jag kan däremot önska och hoppas att de får möta sin karma inom kort. Man ska inte önska andra illa även om man upplever att man hatar någon.
Något jag däremot blivit säker på är att människor som är osäkra I sig själva, jag vet ännu inte på vilket sätt jag ska förklara det, alltid för med sig problem. Osäkra människor söndrar allt omkring sig. De sprider rena skitsnack om andra av små fjädrar, dvs utan större grund, de "hoppar på" andra, anklagar andra, säger elaka saker, sårar och försurar livet för andra. Och jag tycker mig bli bättre på att se varningstecken tidigare och tidigare. Man kan såklart ha med osäkra människor att göra, men man behöver lära sig vart man kan placera dem i sitt liv för att de inte ska nå en på ett sätt så att de kan skada en. Tyvärr är det i många fall redan försent och med dem känner man att de är kapabla till i princip vad som helst för att få ut sina fruktansvärda känslor som de måste ha inom sig. För det är vad jag tror att osäkra människor bär på, fruktansvärt jobbiga känslor. Och därför behöver de fokusera på alla andra än sig själva, för att helt enkelt slippa ta tag i sina egna problem.
För tre månader sedan började jag på mer allvar ta in det jag tror på. Jag anser att mat kan vara vår medicin, likväl som det kan vara vår orsak till sjukdom. Jag tror på en ren kost, fri från tillsatser, socker, gluten och mejeriprodukter. Jag kommer nog aldrig sluta med allt helt. Men jag vill i grunden ha en sund och ren kost. Majoriteten ska vara rent! Jag använder mig av örter som har antiinflammatoriska egenskaper, antioxidanter, lugnande, de som stöttar levern så att jag får hjälp att rena kroppen. Jag finner det otroligt intressant att ge sig in i denna värld. Och häromkring upplever jag att det finns många som tänker i samma spår. Jag har sett örter hjälpa olika skador och hälsotillstånd, samt även upplevt det själv.
Jag tar in denna livsstil mer och mer, jag har accepterat att jag inte kommer vända på en femöring. Jag är på den väg jag vill vara.






The doctrine of the soul | |
Upp