PTSD och triggers

Vissa händelser eller situationer kan trigga igång tidigare obearbetade upplevelser. Särskilt om du lider av PTSD (posttraumatisk stressyndrom).
En speciell lukt kan göra att du skickas tillbaka till den traumatiska händelse du en gång varit med om, likväl om du hör något eller ser något som påminner om det förflutna.
När du skickas tillbaka till det förflutna känns det precis som om du är där igen, alla känslorna väller över till den grad att du förlorar fokus på nuet. Det kan vara nästintill mentalt förlamande. 
Det är oerhört viktigt att man väljer sin omgivning väl, som stöttar och respekterar dig för den du är. Som accepterar dina egenheter utan att nödvändigtvis måsta gilla precis alla dina brister. Trygga, lojala och godhjärtade varelser är att föredra, för oss alla.
Det finns tyvärr människor där ute som bär på så mycket skit att de tar ut det på andra genom att skada. Då är det viktigt med en trygg grund för att inte fara allt för illa.
Även människors hårda ord kan för en del vara en trigger, det beror helt på vad för traumatisk händelse du varit med om och på vilket sätt det påverkar dig. Om vi hör ordet "stol", så får vi direkt upp en bild på vad vi anser är en stol. Förmodligen tänker inte du och jag på precis samma stol, utan du har en bild av hur en sådan ser ut medan jag kan ha en annan. Bilden i huvudet skapar tankar och känslor. Att tänka på en stol får mig att tänka på ett matbord, där man kan äta, med vänner och familj. Sedan kan det för vissa med PTSD spinna vidare. Familj, en i min familj sköt min mamma framför ögonen på mig och då sitter du där med bilder från mordet, känslorna och allt därtill, precis som den dagen det hände. Denna tankeprocess sker såklart över en millisekund och inte så sakta som när jag beskriver den. De tänker inte ens aktivt på det, utan det räcker med att de hör ordet stol för att det ska koppla dem till mordet. Associationer.
Nu är ordet stol för de allra flesta rätt känslolöst laddat, men samma sak gäller med alla typer av ord. Sedan finns det dem som säger saker, med avsikten att få dig att må dåligt. Jag kan inte annat än se dem som fruktansvärt elaka människor.
Turligt nog är de allra flesta ändå godhjärtade och medmänskliga. 



The doctrine of the soul | |
Upp