Omvärdering

Ibland är det bra att stanna upp och fundera ifall man behöver omvärdera vissa tankar, principer osv. Jag tror att saker som en gång varit bra och utvecklande för dig, nödvändigtvis inte behöver vara bra och utvecklande för dig resten av livet. Så då och då stannar jag upp och funderar ifall det finns saker som inte längre för mig framåt, som gör att jag står och stampar på samma ställe.
Särskilt när jag tycker mig "råka ut" för en viss typ av människor som kanske får mig att känna någon form av obehag. Jag menar när jag stöter på flera, oberoende av varandra, människor som gör på samma sätt. Lite som uttrycket en del har "varför stöter jag alltid på rövhål till killar, de är alltid otrogna mot mig" eller "jag blir alltid satt i ett vänskapsfack fastän jag visar intresse för en kärleksrelation".
Jag tror att man "låter sig" bli behandlad på ett visst sätt. Det är liksom något hos en, omedvetet för det mesta, som gör att man "drar till sig" en viss typ av människor. Man kan kanske ibland kalla det för en svaghet hos en som andra omedvetet dras till. Jag menar till exempel att en stark, med god självkänsla och skinn på näsan har mindre risk att dra på sig en människa som letar efter en person att trycka ner. Jag vet dock att det finns de som gillar utmaningar och vill ha någon som uppvisar sig som stark osv för att se om de kan trycka ner denne. Jag menar bara att om du har en svaghet med att exempelvis sätta gränser och säga ifrån så kan det bli så att du ofta stöter på dem som kör över dig. 
Därför tror jag det är viktigt att omvärdera dina val för att se till att skydda dig. Man behöver hitta en strategi. Det kommer alltid finnas människor som vill utnyttja och skada andra, jag tror bara att man måste lära sig att skydda sig. Helst skulle jag såklart vilja att alla lärde sig att bete sig istället och lägga krutet där - men fram tills vi uppnår denna utopi så tror jag det är bra med en fungerande strategi.

Sätt gränser för hur du vill bli behandlad. Behåll inte människor som sårar dig eller passerar dina gränser/ta avstånd eller anpassa relationen genom att exempelvis inte umgås med alkoholisten när denne dricker - ifall det är problemet.
Gör upp en strategi som gör det svårare att någon ens får möjlighet att såra eller gå över dina gränser. Ex: skicka inte fakturor, ta kortbetalning. Eller: gå inte ensam till en fest med bara främmande män.
Jag önskade såklart att det inte skulle finnas något av dessa problem och att man inte skulle behöva oroa sig. Men så länge problemen finns måste vi skydda oss. Nu var detta kanske uppenbara exempel. Men det finns dock godtrogna människor - vilket i sig är en fin egenskap men det öppnar upp möjligheten att fara illa. Och man kommer förmodligen att råka illa ut någon gång ändå - men förhoppningsvis inte lika ofta om man ser till att skydda sig.

Och där måste jag nog erkänna att jag har varit fruktansvärt dålig på att skydda mig själv förut inom vissa områden. Det är inte bara en gång jag satt mig i en situation som varit eller kunnat bli fruktansvärd med till och med en eventuell död som utgång. Jag har flera gånger tackat högre makter att det gick så bra eller att jag klarat mig undan döden. Ibland har jag inte ens vetat ifall jag kommer leva nästa dag. På riktigt. (Vi alla kan ju såklart trilla av pinnen vilken dag som helst av olika anledningar men jag hoppas ni fattar vad jag menade).

Jag ser det som ett självskadebeteende när man inte ser till att skydda sig ifrån människor som kan skada en, eller då man själv sätter sig i dåliga situationer. Det behöver nog inte vara en så mer avancerad sak än så, tror jag.
Sen kan man fundera över varför en del har självskadebeteenden, men det är inget jag kommer att gå in på nu.

Som jag nämnt i mitt föregående inlägg så kan ju såklart människor göra misstag eller begå en elak/fruktansvärd handling och jag har ofta inga problem att förlåta - men inte gång, på gång, på gång, på gång. I detta inlägg menar jag mer om de personer som har i system att bete sig på ett visst sätt mot andra kontinuerligt. Dock är det kanske svårt att se skillnad på dem som satt ett beteende i system - särskilt om du inte känner personen särskilt väl. Det är därför jag tror det är bra med att ha olika strategier för att åtminstone minska risken att råka illa ut.
Jag vill bara förtydliga det så det inte uppstår förvirring.








The doctrine of the soul | |
Upp